






De heer Guy VAN HENGEL








Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke








Regering belast met Begroting, Financiën,








Externe Betrekkingen en Openbaar Ambt








Kunstlaan 9 (8ste – 10de verdiep)

1210 BRUSSEL








        36.009/II/PN







             FD/YS

Mijnheer de Minister,

Ter zitting van 11 maart 2004 hebben de verenigde afdelingen van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) een onderzoek gewijd aan een klacht ingediend wegens het feit dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een informatieblad uitgeeft nl. “The Brussels Globe”, waarbij de taalwetgeving in bestuurszaken ten aanzien van Nederlandstaligen zou zijn overtreden.

Dit blad zou zijn toegestuurd in het Frans aan Nederlandstalige particulieren.  Daarenboven wordt in een Nederlandstalig adres melding gemaakt van “Bruxelles” en “Belgique” in plaats van “Brussel” en “België”.

In uw antwoord op ons verzoek op bijkomende inlichtingen stelt u hetgeen volgt:

“The Brussels Globe is de nieuwsbrief van drie actoren die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betrokken zijn bij het “extern beleid”, met name het Verbindingsbureau Brussel-Europa, de Brusselse delegatie op de Permanente Vertegenwoordiging van ons land bij de Europese Unie en de Directie Externe Betrekkingen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Naast de Brusselse instellingen en de Belgische federale, regionale en gemeenschapsinstellingen die betrokken zijn bij het buitenlands beleid van ons land, ontvangen doelgroepen uit Europese en internationale middens zoals onze partnerregio’s en –steden, de regionale vertegenwoordigingen in Brussel en ambassades deze nieuwsbrief.  Deze nieuwsbrief wordt niet verspreid aan particulieren die niet in hoofde van hun functie of hoedanigheid deel uitmaken van de doelgroep van de nieuwsbrief.

The Brussels Globe wordt gedrukt op 2150 exemplaren, waarvan 500 in het Nederlands, 870 in het Frans en 780 in het Engels.

Om de productie- en verzendingskosten te drukken wordt tevens voorzien in een verspreiding langs electronische weg.

De rol van de Brusselse Administratie bij het opstellen van deze nieuwsbrief is beperkt tot het aanleveren van teksten en de gegevens van de bestemmelingen.

De “rewriting” van de teksten, de vertaling naar het Frans en het Engels, het zet- en drukwerk en de handling (zijnde de etiketten met de adressen aanmaken en kleven op de omslagen, de nieuwsbrief onder omslag brengen en het afleveren bij de post) worden uitbesteed.

Ondanks het feit dat bij elke bestemmeling door de Administratie duidelijk wordt aangegeven in welke taal deze The Brussels Globe dient te ontvangen en een hieraan aangepaste opgave van het adres werd gevraagd, zijn er blijkbaar bij de verzending van de eerste twee nummers van de nieuwsbrief een beperkt aantal fouten geslopen in de redactie van de adressen en in hoofde van het handlingbedrijf vergissingen gebeurd bij de verdeling van de nieuwsbrief.

Een grondige screening van het bewuste adressenbestand en een aanmaning aan het adres van de firma aan wie de verspreiding van The Brussels Globe werd uitbesteed, zou  hieraan ondertussen verholpen moeten hebben.”

*

*       *

Met toepassing van artikel 32 van de wet van 16 juni 1989 houdende diverse institutionele hervormingen, dat onder meer verwijst naar artikel 19 van de bij koninklijk besluit van 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (SWT), gebruiken de diensten van de Brusselse Hoofstedelijke Regering, voor hun betrekkingen met een particulier, de door deze gebruikte taal voor zover die taal het Nederlands of het Frans is.

Aangezien de bewuste nieuwsbrief bestemd was voor een Nederlandstalig lid van de Brusselse Hoofstedelijke Raad diende de vermelding “Brussel” en “België” op de envelop in het Nederlands gesteld te zijn.  Daarenboven diende hem een Nederlandstalig exemplaar van “The Brussels Globe” te worden toegestuurd.

De klacht is derhalve ontvankelijk en gegrond.

De VCT neemt evenwel nota van het feit dat een aanmaning werd gestuurd aan het adres van de firma aan wie de verspreiding van “The Brussels Globe” werd uitbesteed.

Met de meeste hoogachting,








      De Voorzitter,






         A. VAN CAUWELAERT-DE WYELS

